artville1

Владимир Саркисян / 26 декабря 2017, 15:59

Почути поступ змін


Цього року Україна вперше святкує Різдво Христове і за григоріанським календарем — разом із більшістю християнських країн світу. Згідно із Законом України 2211-VIII «Про внесення змін до статті 73 Кодексу законів про працю України щодо святкових і неробочих днів» 25 грудня, на яке припадає Різдво за західним обрядом, набуло статусу вихідного дня. Як вплинуть зміни у законодавстві на українське християнство і чи є сенс змінювати церковні традиції розповідає намісник православного чоловічого скиту Преподобного Сергія Радонежського УАПЦ за кордоном ігумен Андрій.

- Високопреподобний отче, згідно зі щойно прийнятим і підписаним Президентом Законом України №5496 день Різдва Христова за західним обрядом визнаний державним святом. Чи не вбачаєте ви у цьому втручання світської влади у церковні справи?

- Тут треба згадати, що насправді календар є лише системою відліку днів, більш-менш зручним інструментом для спілкування між людьми. Аби співбесідники або торговельні партнери, або полководці із воїнами могли порозумітися стосовно часу. Кращим годинником, що ніколи не псується, є Сонце та Місяць, тобто, пов’язані із ними зміни пори року та зміни вигляду нічного світила. Перший календар, що базувався на цих природних явищах, був запроваджений ще близько 1700 року до Різдва Христова у Єгипті. Так званий сонячний календар проіснував понад півтора тисячоліття. Останнього століття до Р.Х. імператор Юлій Цезар, аби дні рівноденства, що святкувалися у Давньому Римі, припадали на певні дні, увів в ужиток модернізований календар, що враховував високосні роки. Місяці отримали власні назви. Календар Цезаря, названий на його честь юліанським, швидко поширився країнами римської юрисдикції, а 325 року нашої ери був затверджений Першим Нікейським собором як єдиний для всіх християн.

Однак, цей календар мав певні вади і не враховував істинну довжину сонячного циклу, тому за 128 років «відстав» від Сонця аж на цілу добу. За півтора тисячоліття з моменту запровадження юліанський календар «загубив» вже десять днів. Саме тому 1582 року Папа Римський Григорій ХІІІ запровадив новий календар, що враховував цю похибку і був вільний від вад римського календарю Юлія Цезаря. Новий календар отримав назву григоріанського і зараз є міжнародним стандартом. Отже, календар — це лише інструмент на кшталт годинника чи лінійки. Із певною точністю можна вимірювати дати будь-якими календарями.

Втім, ніякого втручання влади у церковні справи я у згаданому законі не вбачаю, адже він не скасовує свято Різдва Христового і за східним обрядом. Закон нарешті встановлює справедливість щодо християн, які святкують Різдво за західним обрядом. Навпаки, урівнявши ці дві дати, держава дистанціювалася від релігійних справ, не дискримінуючи відтепер християн за конфесіями.

- Але чому існує така розбіжність у святкових датах між українськими церквами різних конфесій?

- Коли Григорій ХІІІ затвердив сучасний календар, він одразу був запроваджений у всіх країнах тодішнього західного обряду, зокрема і на українських землях, що знаходилися тоді під владою Речі Посполитої. Проте, з причин тодішнього жорсткого протистояння між українським православ’ям та польським католицтвом, світська влада вирішила за краще не змушувати певний час українську церкву справляти обряди за григоріанським календарем. Позбавившись польського впливу, Україна потрапила під вплив Росії, де офіційним календарем був юліанський. І аж до самого жовтневого перевороту у Російській імперії світський календар українців співпадав із церковним. Втім, політична ситуація давно змінилася, Україна вже сто років поспіль користується григоріанським календарем та увійшла до родини європейських народів. Думаю, що і зміни церковного календаря постали на часі для усіх українських церков.

- А традиції хіба не важливі?

- Ціла низка українських конфесій живе за сучасним календарем і причин триматися за юліанський календар я особисто не вбачаю. Навіть предстоятель Української православної церкви Київського патріархату Патріарх Київський і всієї Руси-України Філарет нещодавно висловився на користь переходу церкви на григоріанський календар, мовляв, якщо паства буде згодна, то він не має жодних причин пручатися осучасненню традицій. Отже, більшість християнських ієрархів не вбачає у календарі якогось канонічного сенсу.

- А якщо паства не погодиться?

- Я взагалі вважаю, що примусом досягти чогось конструктивного неможливо. Треба вести роз’яснювальну роботу, поступово переконувати людей. Дивно відзначати день народження Спасителя двома датами, адже народився Він конкретного дня і абсолютно неважливо, за яким календарем цю дату визначати. Календар — лише спосіб виміру. Людський, а не Божий. І якщо вже світ (і ми з вами) живемо за григоріанським календарем, то і Різдво Христове маємо відзначати тоді, коли воно сталося, а не через два тижні, бо це — «традиція». Зважте на те, що вже 2100 року різниця між календарями завдяки вадам юліанської моделі обчислення складатиме 14 діб. Тобто, Різдво Христове припадатиме вже на 8 січня.

- Думаю, отче Андрію, ви надто оптимістично ставитеся до ситуації, що склалася. Адже слова «традиції» і «церква» майже ідентичні у свідомості людей.

- Завдання церкви не полягає у збереженні традицій. У нас для цього достатньо світських інституцій, наприклад міністерство культури, безліч громадських організацій. Церква, насамперед, покликана нести у народ Слово Боже, злагоду, порозуміння, мир. Проповідувати загальнолюдські цінності, засновані на християнській моралі. Звісно, можна чіплятися за традиції і вимагати їх дотримуватися, погрожуючи суворими карами, адже залякані підкорюються впливу простіше. Проте, чи буде це морально? Чи буде це по-християнські? Чи нав’язувати власну волю іншим — покликання священнослужителя? Лише просвітництвом та любов’ю маємо ми виховувати паству. Втім, до будь-яких змін треба підходити розважливо, аби не трапилося, як, наприклад, у Нідерландах, де перехід поспіхом на новий календар призвів до того, що Різдво 1582 року взагалі не святкувалося — день випав з календаря. І таких курйозів в історії вистачало.

- Цього року в Україні Різдво за григоріанським календарем вперше офіціально оголошене святом. Це, певно, допоможе і церквам безболісно перейти на нову дату?

- Нинішній рік взагалі особливий — п’ятисотріччя Реформації, що, до речі, офіційно святкується в нашій державі згідно Указу Президента України. Ідеї Мартина Лютера не лише стали витоком протестантизму, а й призвели до значних перетворень у інших конфесіях, надихнули нове життя до всієї християнської церкви. У відповідальності за власну долю особиста роль людини із її особистими здібностями, духовними потребами стала вирішальною. Гуманістичні ідеї перетворилися на наріжний камінь цивілізації. Цей могутній імпульс, що визначив на багато століть обличчя Європи, сьогодні відчули і ми. Суспільство України наразі переживає циклопічні зміни і в економіці, і в зовнішній політиці, і у власній ментальності. Церква повинна допомагати слабим, що притомилися на важкому шляху розбудови української держави, підтримувати тих, хто зневірився у власних силах. Вона має не лише відповідати запиту сучасного українця, а й бути трохи попереду, очолити ці зміни.


 


Пост размещён сторонним пользователем нашего сайта. Мнение редакции может не совпадать с мнением пользователя



Serg  Chernetchenko
Чому б усьому світові не перейти на Новоюліанський календар? Вважаю, це б спростило перехід церкви на сучасне літосчислення та допомогло б порозумінню Заходу та Сходу.
   Відповісти    
peter_63
Еще один фактор отдаления от России и приближения к Европе. И не мы одни  к примеру, казахи переходят с кириллицы на латиницу.
   Відповісти    
Duninov
Duninov   страна по ip - od 28 декабря 2017, 22:22     +7      
Вот интересная статья на эту тему, которая более детально расставляет все точки над і.
Почему наша Церковь использует юлианский календарь? | Православная Жизнь

По сути, все эти календари — политика. И политикИ в своих целях используют Церковь.
В данной ситуации «отщепенцами» являются все православные Церкви, находящиеся исторически! в вассальном подчинении к Московской патриархии, в том числе и УПЦ КП, и даже УГКЦ (правда в разных странах УГКЦ отмечают Рождество по-разному)
   Відповісти    
Геннадий Петрович
От православия к католицизму. Использование религиозных заблуждений и средневековых обрядов для достижения политических целей. В государстве по Конституции отделенном от церкви некоторые религиозные группы почему-то получают привелегии. Перемены достойные 16 века.
   Відповісти    
   Правила

Записи в блогах:




Думська в Viber


Одрекс
Ми використовуємо cookies    Ok    ×